Wednesday 28 January 2015

susu oh susu... Anmum, s26, Dulac, Dutch Lady, Friso Gold...

pening pening... sebulan ni asyik sibuk buat research pasal susu je.. semua susu aku pegi tengok.. pantang gi kedai kompom gi bahagian susu tengok susu ape yang bagus... ni semua gara-gara pengasuh Fras kata susu dia xbagus.. errrr ntah la....

Tahun lepas pas bersalinkan Firas memang tade susu, jadi dari 1st day dah seludup susu masuk dlm spital sebab Firas asyik nangis je, bagi susu Anmum... dia ok je la minum tu, tapi bile dah sebulan dia cirit-birit plak... jadi tukar ke S26. mase tu harga susu S26 pon lagi murah dari Anmum, so bagi je la.. bile mak tau dah tukar ke S26 mak kata susu tu memang bagus sbb adik aku yang sakit jantung berlubang dulu pon Doktor suggest minum susu tu.. ok je... Lepas aku abis pantang, antar la Firas umah pengasuh pertama sebab nak masuk keje kan, tapi pengasuh ni memang pelik la (aku bertahan 3 ari je pastu cari pengasuh lain), semua benda dia suruh tukar, susu pon dia nak susu ikot pilihan dia, susu Dulac.. aku xsetuju sebab elok je pon Firas ngan susu S26 tu, tapi bile dia bising, kite try je la, tapi Firas memang tak suka langsung, dia xmao minum, tapi engasuh tu paksa gak. dia suruh tambah sukatan n buat lemak2, manis2.. aku dah angin dah time tu... last sampai tahap dia suruh bawak Firas jumpa bomoh la itu la ini la sebab firas nampak antu la... aihhhh trus tukar pengasuh... ishhh... jadi berbaliklah pada S26. Memang lama la kan minum susu ni, sampai sekarang la minum susu S26 ni... Tapi bile Firas dah kerap sgt batuk, selsema, paru2 dia kadang2 berbunyi, jadi pengasuh dia yang sekarang suh tukar susu sbb S26 ni ada campuran soya, so tak kuat ntuk paru-paru.. yang ni mmg ak tak pasti betul ke x. tapi kat kotak tu memang dia ade mention siap kaler merah 'Mengandungi susu lembu,soya n jagung'. Maka dengan itu aku ngan husband pon sibuk la try and error susu-susu lain....


Aritu aku gi umah abang aku, aku tengok anak abang aku ni si Fina ni dah la putih melepak, pastu bijak pandai, so aku pon trus beli susu yang sama macam Fina Dutch Lady cokelat 1.2kg RM29.00 (Beli tak agak-agak trus nak yang besar), pastu 3 ari je Firas minum, sebabnye lepas 3-4jam dia inum mesti dia muntah dengan banyaknya... Firas suka susu ni memang dia minum sampai abis tapi mungkin perut dia tak sesuai kot, pastu batuk-batuk. jadi kitorang stop terus... berbaliklah kami pada S26. Tapi usaha kitorang ni tetap berterusan la sebab nak sangat tengok Firas sihat sentiasa sebab tiap bulan mesti dia demam, batuk, selsema. aku gi semua link susu, aku request sample.. Dugro yang Firas xmao pon aku request gak... haha, nanti sape-sape nak bgtau aku, ade kat rumah tu sebab sample pon banyak gak. lepas dah request sample tu akhirnya sampai la gak Friso Gold 3, memang suka la sebab macam terpengaruh kat iklan dia yang comel tu, jadi nak bagi la Firas Friso Gold 3. Arini ari yang ke 4 Firas minum Friso, ikut cara switch susu macam yang Friso suruh, tapi start dari semalam Firas tak sihat balik, pastu tengah2 malam pon dia muntah, pastu batuk2, arini pengasuh kata dia macam nak selsema dah... Waaaaa.... pening la mummy.....

Tak pe... xpe.. aku tetap kene sabo, so balik ni kene balik semula ke S26 la, tunggu sample dari Enfagrow 3 plak... mintak-mintak lah sampai arini.... sebenarnya aku ni memang cerewet orangnye, tambah-tambah lagi bab nak bagi kat anak aku yang sorang neh.. memang la kan.. kita dah jadi mummy mesti nak yang terbaik kan.. nak cari susu baru ni pon aku tengok detail betul2, DHA yang tinggi juga menjadi pilihan... skrg baru perasan DHA S26 rendah... tu yang lagi kuat semangat nak tukar susu ni. kat bawah ni aku upload gambar2 nutrient yang ade dlm setiap susu, korag bley la review. harga ade yang aku tau ade yang tak. tapi ikut pasaraya gak, setakat ni yang aku jumpa kat econsave la yang paling murah... hihi


Dutch Lady 123 1.2kg
Rm29.90
DHA : 40mg/ 100g
Friso Gold 3 700g
RM 47.00
DHA : 16mg/100g
Enfalac A+ step 3 600g
RM44.90
DHA : 63mg/100g













 
  Anmum RM4+.++ DHA: 71.6mg/100g


S26 600g   RM30.90               DHA : 8.1g/100g

15 comments:

  1. dari cerita ni sy rase firas alah susu lactosa... coz anak sy pun jadi batuk selsema berkahak minum S26... mula try dutchlady..lana2 jd cirit, snow muntah..anmum jd asma.. pastu frisolac..jadi ruam 1badan... doc suh beri isomil... now minum similac.. sekarang firas minum susu aper pulok?

    ReplyDelete
  2. nak sample susu..sample apa yg ada..

    ReplyDelete
  3. anak sy dari umur 3bulan sampai 1thun stgh minum s26 progrees....dari segi berat badan mmg gebu gebas..tapi lately sblm stop sy realize bila anak sy dah xnak minum susu, minum sikit je pastu xnak.Risau la jugak bila anak xnak minum susu ni. Anak sy pulak berkahak dan selalu muntah sbb muak n anak sy xsuka makan. Lepas tu sy bertukar ke anmum.alhamdulillah selera ada skit n kurang kahak, mungkin sebab anmum ni susu dia kurang manis n kurang pekat macam s26.cuma skrg sy tgk muka anak sy berjerawat xtau la sebab susu atau kurang minum air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape yg saya tahu... Batuk, muntah, perut kembung, skin rash adalah antara tanda2 baby alah dengan susu tu...

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Kalau minum susu susu s26 katanya bisa kekurangan cairan kalau kebanyakan. Benar tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua merk susu sama,kalo takaran air sama susu tidak sesuai,misalnya anak suka kental jadi takaran susu ditambahi,ya pasti anak jadi kekurangan cairan,bisa bikin puph susah.. kalo sesuai inshaAllah aman,, asal minum air putih juga,makan buah sayur juga..

      Delete
  6. salam...sy ada jual stok susu enfagrow step 3 perisa ori 1.2kg cod ampang call/whatsapp 0172794115

    ReplyDelete
  7. Salam... Pasal kandungan dha... Kandungan dha dlm s26 tinggi la kalo based on gambar yg diupload... 8.1g/100g..bile ditukar unit 8.1g ke mg akan jadi 81mg/100g.

    ReplyDelete
  8. Ank i umur 2 bulan nak bagi susu ape ye.untuk anak perempuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy bg ank minum anmum step1 dr umur 3hari sis,alhamdulillah serasi. Ank skrg 3bulan dgn berat 6.1kg 😊

      Delete
  9. anak saya umur 3 bulan sekarang.. minum susu s26 SMA tapi dia poo poo warna hijau tapi xcair.. dia ngam or x kat susu tu ye?

    ReplyDelete
  10. Sama ank sy minum susu s26 berak hijau tapi start 6buln dh mkn berak dia tukr kuning is normal...

    ReplyDelete
  11. Saya dah try Susu dupro
    Kalau Anak susah berak,sembelit,better pakai dupro one.
    Sebab saya sendiri pon minum.
    Senang nk buang air besar.xkena sembelit.hehe.
    Tpi..yg X bestnya -anak cepat Susu berat.
    .
    Lepas Tu saya trpksa tukar ke s26 SMA.
    MASE ni umor dia 8bulan sbb dh start aktif.
    Badan Naik sikit 1kg .menjadikan dia 8kg.
    .
    Tapi sekarang pulak dah 11bulan NAK masuk 12.
    Adakah faktor Susu??

    Setakat INI.
    Kalau saya bagi dia Susu fernleaf full cream,paling dia suka.sebab Rasa berlemak....
    Salah satunya pon utk budak selera makan pun iyer juga.
    .
    Pandangan anda?

    ReplyDelete